Notez cet article

Ah, december! Die magische maand waarin iedereen zich opmaakt om de feestdagen te vieren, te genieten van chocolade en… verrast te worden door de updates van Google. Ja, want waarom ook niet? Terwijl wij allemaal rustig aan onze warme chocolademelk zaten te nippen, besloot Google zijn kernupdate van 12 tot 18 december 2024 te lanceren. Een snelle update, zoals een winterbriesje dat het puntje van je neus bevriest. En alsof dat nog niet genoeg is, komt er vlak daarna nog een kleine spam-update van 19 tot 26 december. Want waarom genoegen nemen met slechts één verrassing per maand, toch?

Reacties van Site-eigenaren : Tussen paniek en onbegrip

De forums en commentaren zijn geëxplodeerd, vooral onder het artikel van Barry Schwartz, waar site-eigenaren de duizelingwekkende daling van hun verkeer betreuren. Sommigen beweren zelfs dat spamsites hen hebben ingehaald. Ah, de geneugten van SEO, waar we leren dat kwaliteit niet altijd wordt beloond, maar dat spam soms met succes kan worden bekroond. Tot nu toe heb ik nog geen site gevonden die ik in de gaten houd en die lijkt te zijn getroffen door de spam-update, maar wie weet? Misschien moet ik gewoon beginnen met het online verkopen van namaakhandtassen om een piek in het verkeer te zien.

Het ideale moment voor een update

Google heeft in zijn wijsheid de feestperiode gekozen voor zijn updates. Perfecte timing, eigenlijk. Want niets zegt meer “Fijne feestdagen” dan het verkeer op je site sneller zien dalen dan de temperatuur op Antarctica. Tussen mensen die hun zoekgewoonten aanpassen om het perfecte cadeau te vinden en mensen die gewoon proberen familiediners te vermijden, is het al moeilijk genoeg om het verkeer bij te houden zonder dat een algoritme de boel overhoop gooit.

Hoe weet je of je bent getroffen?

Dus hoe weet u of uw site is beïnvloed door deze updates? Simpel: haal diep adem, schenk een lekker glas wijn (of twee) in en duik in je gegevens. Als je een plotselinge daling in verkeer ziet die overeenkomt met de data van de updates, gefeliciteerd, dan kan het zijn dat je getroffen bent. Of misschien hebben mensen gewoon besloten om meer tijd met hun gezin door te brengen in plaats van op het web te surfen. Wie zal het zeggen?

1. Controleer data

Controleer eerst of er een duidelijke daling was in je verkeer rond 12-18 december voor de kernupdate en 19-26 december voor de spamupdate. Zo ja, dan kun je misschien beter even uithuilen en verder lezen voor advies.

2. Vergelijk met vorig jaar

Bekijk je verkeer over een periode van 16 maanden in Google Search Console. Als je een vergelijkbaar patroon ziet als het voorgaande jaar, kan het gewoon de magie van Kerstmis zijn die zijn werk doet. Sommige sites zien natuurlijk een daling in het verkeer nadat de cadeautjes zijn verzonden en het feestseizoen voorbij is.

3. Analyseer de trefwoordranglijst

In het verleden waren tools als Ahrefs en Semrush mijn bondgenoten bij het beoordelen van keyword rankings. Maar de laatste tijd lijken ze net zo nauwkeurig als een horoscoop. Ik raad aan om een tool zoals mijn GPT scatter plot te gebruiken om veranderingen in je keyword rankings beter te visualiseren. Als je meer rode dan groene kruisjes ziet, kan dat een slecht teken zijn.

Moeilijke gevallen en stof tot nadenken

Sommige sites lijken te zijn getroffen, maar als je beter kijkt, zie je dat het patroon zich jaar na jaar herhaalt. Als je een daling in verkeer ziet, maar je rankings blijven stabiel, dan is het mogelijk dat de aanwezigheid van nieuwe AI-antwoorden simpelweg je bezoekers steelt. Gebruikers die op zoek zijn naar een snel antwoord worden tevreden gesteld door de AI, wat de daling in klikken naar je site kan verklaren.

Blijf kijken voor de rest van dit artikel, waarin we nog dieper ingaan op de fijne kneepjes van Google’s algoritmes en de strategieën om door deze tumultueuze wateren te navigeren.

 

Giftige links: verwijderen of niet?

John Mueller van Google zei onlangs dat het verwijderen van giftige links tijdverspilling was. Toch blijven veel tools ons waarschuwen voor deze beruchte links. Dus wie moeten we geloven? Persoonlijk denk ik dat het een perfect excuus is om niets te doen en ons te concentreren op leukere taken, zoals kattenvideo’s kijken.

Juridische pagina’s: indexeerbaar of niet?

Blijkbaar is het niet nodig om het indexeren van legale pagina’s te blokkeren. Ze veroorzaken geen problemen met dubbele inhoud. Dus waarom je leven ingewikkelder maken? Laat ze indexeren en concentreer je op belangrijkere dingen, zoals jezelf afvragen waarom je SEO hebt verkozen boven aardewerk.

Googlebot screenshots: betrouwbaar of niet?

Googlebot-screenshots worden verondersteld weer te geven hoe Google je pagina ziet. Maar pas op, ze kunnen soms worden beïnvloed door “tijdelijke anomalieën”. Raak dus niet in paniek als je iets vreemds ziet. Het gebeurt, zelfs bij de besten onder ons.

Conclusie: De toekomst van SEO

Uiteindelijk zijn AI en de updates van Google er om ons eraan te herinneren dat SEO een gebied is dat voortdurend in ontwikkeling is. En als je dacht dat het makkelijk was, heb je het mis. Maar maak je geen zorgen, zolang je een goede strategie hebt en een beetje gevoel voor humor, moet het goed komen.

Jérémie

Jérémy est un professionnel spécialisé dans l’optimisation des résultats de recherche d’un site internet. Grâce à ses connaissances et à l’utilisation d’outils efficaces, il élabore des stratégies de mots-clés, de liens, de contenu et de référencement local et vidéo afin d’améliorer la visibilité du site sur les moteurs de recherche. En tant que consultant SEO, il utilise également son expertise pour suivre les tendances et mettre en place des stratégies pour faire remonter un site internet dans les résultats de recherche