Sommige bedrijven aarzelen om een bureau voor zoekmachineoptimalisatie in te schakelen om hun website te maken en hun digitale communicatie te beheren. Daar zijn verschillende redenen voor: sommige managers doen het liever zelf of delegeren deze taken intern, terwijl anderen het te duur vinden. Toch biedt het werken met digitale marketingexperts veel voordelen.
Wat is een SEO-bureau?
De rol van een webmarketingbureau
Laten we eerst eens kijken wat een webbureau is. Het is een bedrijf dat gespecialiseerd is in het maken van websites en digitale communicatiestrategieën. Sinds enkele jaren begrijpen bedrijven hoe belangrijk het is om digitaal in hun marketing op te nemen. Een geoptimaliseerde digitale aanwezigheid biedt veel voordelen : verbeterde naamsbekendheid, promotie van producten en diensten, interactie met klanten en het in realtime volgen van het publiek.
Online actief zijn is echter niet genoeg! Je moet het goed doen. De digitale concurrentie is hevig en vereist een samenhangende en passende strategie om een goede zichtbaarheid te bereiken en je doelstellingen te halen. Dat is waar eenbureau gespecialiseerd in digitale marketing om de hoek komt kijken, vooral als het gaat om SEO.
De grondbeginselen van SEO
Het concept van zoekmachineoptimalisatie(SEO) omvat verschillende technieken om uw positie in zoekmachines te verbeteren.
De meest gebruikte technieken zijn :
- De SEO-copywriting
- De navigatie van uw site structureren
- Metatags schrijven (meta-titel en meta-beschrijving)
- Het gebruik van HTML-tags om tekst te structureren (H1, H2, enz.)
- Aanwezigheid op sociale netwerken
- Autoriteit domeinnaam
- Een blog maken
Een goede SEO positionering is belangrijk voor het genereren van veel verkeer naar je website. Volgens een onderzoek van Chitika ontvangt de eerste positie op Google bijna 33% van de klikken. Daarom is het zo belangrijk om samen te werken met een bureau dat hierin gespecialiseerd is.
De voordelen van werken met een SEO-bureau

1. Analyse van je situatie en zakelijke vooruitzichten
Werken met een bureau geeft je het voordeel van een blik van buitenaf op je bedrijf. Hun eerste stap is het uitvoeren van een diepgaande, objectieve analyse van je bedrijf om een effectieve website te maken.
De voordelen zijn tweeledig:
- Een frisse kijk op uw bedrijf en uw sector. Het doel is om interesse en reacties te genereren door je communicatie toegankelijker en boeiender te maken. Om het echt tot leven te brengen, moet hetdigitale marketingbureau zoveel mogelijk over jou te weten komen.
- Constructieve kritiek op je huidige communicatie. Het bureau moet de bestaande hulpmiddelen en het gebruik ervan in kaart brengen en je aanvullend advies geven om je communicatiestrategie te verbeteren.
2. Natuurlijke verwijzingsstrategie
Een ander voordeel van het werken met een SEO-bureau is dat je een nauwkeurig plan krijgt om je concurrenten te overtreffen in de zoekresultaten.
Ten eerste profiteert u van de ervaring van een gespecialiseerd team, dat voortdurend op de hoogte is van de nieuwste SEO-praktijken en krachtige tools zoals MOZ en SEMrush.
Het bureau stelt vervolgens een SEO-actieplan op maat op voor uw bedrijf, gebaseerd op een concurrentieanalyse. Dit omvat het bepalen van de optimale boomstructuur en essentiële zoekwoorden voor uw site.
Tot slot zorgt het bureau voor doorlopende monitoring van uw SEO. Het stelt key performance indicators (KPI’s) op om het succes van uw acties te meten en past uw strategie aan op basis van de behaalde resultaten.
3. Concurrentiegerichte en technische audit van je website
Een SEO-bureau is ook erg handig als je bedrijf al een website heeft. Niet alle bedrijven die websites ontwerpen zijn gespecialiseerd in SEO, een gebied dat gespecialiseerde expertise en constante updates vereist.
Om de effectiviteit van uw SEO-strategie te beoordelen, is een audit van uw site essentieel. SEO consultants, met hun specifieke kennis en tools, voeren deze audit uit in twee fasen : een analyse van uw concurrentieomgeving en eentechnische audit van uw site, gevolgd door een onderzoek naar mogelijkheden voor verbetering.
Doel: Je concurrenten overtreffen
A SEO optimalisatie optimalisatie is gebaseerd op het vergelijken van uw site met die van uw concurrenten, omdat SEO intrinsiek concurrerend is. Om goed te scoren op Google, moet u beter presteren dan de andere spelers in uw sector. Met een concurrentieanalyse krijgt u inzicht in de beste webmarketingpraktijken van uw concurrenten (blogs, nieuwsbrieven, call-to-actions, contactformulieren, enz.) en kunt ubelangrijke criteria voor SEO analyseren, zoals autoriteit van de site en vertrouwensstroom, gerichte zoekwoorden, metadata en backlinks.
Technische analyse van je website
Om uw site te optimaliseren, is het essentieel om dezelfde SEO-criteria te analyseren als uw concurrenten. Een SEO-bureau gebruikt krachtige tools zoals Semrush, Screaming Frog en Google Analytics om waardevolle gegevens te verkrijgen.
Dit maakt het mogelijk om de zoekwoorden te bepalen die verkeer genereren, de meest bezochte pagina’s, de gemiddelde bezoektijd en het bouncepercentage. De SEO-audit omvat ook een analyse van interne links, redirects, het redactionele plan, semantische velden, gebruikerservaring, laadsnelheid, ergonomie en responsive design. Allemaal criteria die je SEO beïnvloeden.
SEO-mogelijkheden identificeren om de positie van uw site te verbeteren
Een zoekmachine optimalisatie audit kan ook worden gebruikt om SEO kansen te identificeren. Hierbijworden de long-tail zoekwoorden geïdentificeerd die relevant zijn voor uw bedrijf en wordt bepaald welke zoekwoorden meer potentiële klanten kunnen aantrekken. Deze informatie helpt u om de boomstructuur van uw site te optimaliseren, bijvoorbeeld door nieuwe pagina’s te maken voor belangrijke zoekwoorden of blogartikelen te schrijven voor minder strategische zoekwoorden.
Waarom een SEO-bureau kiezen om uw audit uit te voeren?
Concurrentie- en technische audits zijn ontworpen om de SEO van je site te verbeteren. Het begrijpen van de gegevens en de benodigde acties kan echter complex zijn. Een SEO bureau zal je voorzien van een gepersonaliseerde set aanbevelingen. Dit helpt je om verschillende technische problemen op te lossen, zoals ontbrekende metatags, dubbele inhoud of lange laadtijden. U profiteert ook van hun expertise bij het implementeren van deze aanbevelingen, zodat uw site effectief wordt geoptimaliseerd.

4. Een persoonlijke en effectieve communicatiestrategie
Een ander voordeel van het digitale bureau is dat het ontwerpt een op maat gemaakt, samenhangend en effectief communicatieplan. Je zult profiteren van :
- Een breed scala aan expertise : visuele identiteit, merkimago, sociale netwerken, SEO, SEA, copywriting, enzovoort, alles op één plek.
- Specialistische creativiteit: originele ideeën op maat van uw behoeften, voor een unieke en ergonomische site.
- De nieuwste trends : het bureau blijft op de hoogte van digitale ontwikkelingen om te zorgen voor moderne, effectieve communicatie die je doelgroep bereikt.
5. Tijd en middelen optimaliseren
Het gebruik van een SEO-bureau bespaart tijd en middelen.
Bespaar tijd: Het bureau is uw enige aanspreekpunt, beheert externe contacten en bewaakt het project. U kunt zich concentreren op het ontwikkelen van uw bedrijf.
Besparing op personeel: uw medewerkers kunnen zich richten op hun kerntaken zonder de communicatie te hoeven beheren.
Financiële middelen besparen: U hoeft geen nieuw personeel aan te nemen en op te leiden of duur gereedschap te kopen.
Het bureau optimaliseert ook je budget : het weet het best wat je kunt doen met het budget dat je zelf hebt vastgesteld.
6. Verminderen van infobesitas door duurzame productie
Infobesitas wordt verergerd door het web, waar informatie snel circuleert en oneindig toegankelijk blijft. Deze onmiddellijkheid leidt tot een wildgroei van inhoud van lage kwaliteit: slecht geschreven, slecht geverifieerd, zelfs vals of oninteressant. Termen als “nepnieuws” en “klikvallen” zijn ontstaan om deze fenomenen te beschrijven. Om dit tegen te gaan is het belangrijk om duurzame, goed onderzochte en relevante inhoud te produceren en zo bij te dragen aan een gezondere en informatievere digitale omgeving.
Waarom de overvloed aan informatie verminderen?
Infobesitas op het web is een realiteit en de cijfers spreken voor zich:
- In 2018 telde Internet Live Stats meer dan 1,9 miljard sites.
- WordPress meldt dat er elke maand meer dan 80 miljoen blogberichten worden gepubliceerd.
- Forbes geeft aan dat ongeveer 30% van de webinhoud nooit is gelezen.
Uw SEO-bureau zal u altijd aanraden om deze overvloed aan informatie tegen te gaan, om ethische redenen en om de SEO-prestaties van uw site te verbeteren.
Inhoud van hoge kwaliteit promoten
Deze aanpak verbetert uw e-reputatie en merkimago. Kwalitatief hoogstaande artikelen tonen uw expertise, wekken vertrouwen en verbeteren uw statistieken: lagere bouncepercentages, meer tijd op uw site doorgebracht, meer shares en meer bezoekers.
Uw natuurlijke verwijzingen in Google verbeteren
Langere inhoud van hoge kwaliteit optimaliseert je ranking in zoekmachines. Sinds een aantal jaar geeft Google voorrang aan kwaliteit dankzij het Panda-algoritme, dat in 2011 werd gelanceerd en dat de originaliteit, lexicale rijkdom, lengte en verspreiding van zoekwoordenevalueert .Verbeterde webstatistieken, zoals een lager bouncepercentage en langere bezoektijden, stimuleren ook je SEO. Door de hoeveelheid inhoud te verminderen en de kwaliteit ervan te verhogen, opent u nieuwe mogelijkheden voor zoekwoorden die momenteel ontoegankelijk zijn.
Hoe produceer je groene inhoud?
Veel mensen denken dat het web een ecologische oplossing is. In werkelijkheid, zoals Guillaume Pitron uitlegt, “is er veel materie nodig om het immateriële te creëren”. Het internet verbruikt veel elektriciteit en stoot veel broeikasgassen uit. De overconsumptie van informatie verergert dit probleem. Om infobesitas te bestrijden, zijn er twee mogelijke acties.
Om blijvende inhoud te creëren, kies je tijdloze onderwerpen en schrijf je op een manier die ook na verloop van tijd relevant blijft. Vermijd termen als “vandaag” of “morgen” en gebruik in plaats daarvan exacte data. Je moet je ook richten op onderwerpen die interessant en gewild zullen blijven in de komende maanden of jaren.
Duurzame inhoud is ook goed voor je SEO, omdat het verkeer naar je site trekt lang nadat het is gepubliceerd, omdat het relevant en doorzoekbaar blijft.
Blogberichten hergebruiken
Je blogberichten kunnen worden gerecycled om hun nut te maximaliseren. Laat ze niet in de vergetelheid raken, maar werk ze bij en breid ze uit. Werk gegevens en statistieken bij, ontwikkel je ideeën en voeg nieuwe informatie toe.
Google beschouwt een artikel dat opnieuw is bewerkt en gepubliceerd als een nieuwe productie. Dit zal de robots aantrekken om opnieuw te indexeren en de rangschikking van je pagina verbeteren.
Hoe kies je een webbureau?
Er zijn veel voordelen verbonden aan het inschakelen van een digitaal bureau om je communicatie te beheren. Of je nu een website wilt maken, verkeer wilt genereren of nieuwe klanten wilt aantrekken, het kiezen van het juiste bureau is cruciaal. Hoewel het misschien ingewikkeld lijkt, zijn hier 10 tips om je te helpen de juiste keuze te maken en het meeste te halen uit het werken met een webbureau.

1. Identificeer de behoeften van uw bedrijf
Voordat je op zoek gaat naar bureaus, moet je een bestek opstellen met strategische, marketing- en budgetinformatie en het tijdschema van het project. Dit document zal je helpen bij het opstellen van de criteria voor het selecteren van het ideale bureau.
Om bijvoorbeeld een website te maken, moet het bureau copywriting, webdesign en webontwikkeling beheersen. Om de zichtbaarheid te verbeteren, moet het uitblinken in natuurlijke verwijzingen, direct marketing en beheer van sociale netwerken.
Om je te helpen bij het opstellen van je specificaties, zijn hier een paar punten die je moet opnemen:
- Welk type website heb ik nodig? E-commercesite, showcasesite, bedrijfssite, enz.
- Wat heb ik nodig voor mijn webdesign: een ontwerp op maat, de ontwikkeling van een ontwerp op basis van een bestaande sjabloon, responsive design (dat zich aanpast aan verschillende schermformaten, of het nu een mobiele telefoon, tablet of ander apparaat is)?
- Moet ik een nieuwe visuele identiteit en grafisch charter creëren?
- Welke boomstructuur? Hoeveel pagina’s zal mijn site in totaal bevatten?
- Moet ik foto’s en afbeeldingen kopen?
- Heb ik specifieke functies nodig: online betalingen, contactformulier, blog, klantenzone, vertaling in verschillende talen, integratie met sociale netwerken, koppeling met CRM of andere software, enz.
- Heb ik een audit nodig om me te positioneren ten opzichte van mijn concurrenten en meer te weten te komen over de beste praktijken in mijn sector?
- Moet ik mezelf en mijn personeel trainen om bepaalde tools intern te beheren, of moet het bureau alles beheren?
Met een gedetailleerde specificatie kunnen de bureaus uw behoeften begrijpen en passende oplossingen voorstellen.
2. Kies voor een algemeen of gespecialiseerd agentschap
Bureaus voor digitale communicatie hebben een breed scala aan beroepen, waaronder webontwikkelaars, ontwerpers, tekstschrijvers en verkeersmanagers. Er zijn twee hoofdtypen: algemene bureaus en gespecialiseerde bureaus.
- Een algemeen agentschap biedt een volledig dienstenpakket en kan projecten van A tot Z beheren. De expertise kan echter variëren afhankelijk van het vakgebied.
- Een gespecialiseerd bureau daarentegen blinkt uit op een specifiek gebied. Een bureau dat zich bijvoorbeeld specialiseert in SEO en websiteontwerp heeft diepgaande expertise op deze gebieden, waardoor het advies en de diensten specifieker zijn en beter aansluiten op jouw behoeften.
3. Een shortlist van agentschappen opstellen
Met een voorselectie kun je de bureaus filteren die worden voorgesteld door zoekmachines, je contacten of zakelijke netwerken. Selecteer idealiter 3 tot 5 bureaus. De meeste zullen een telefonisch interview of vergadering aanvragen om je behoeften te begrijpen en hun offerte aan te passen. Deze fase is essentieel om de compatibiliteit met je toekomstige medewerkers te beoordelen . Naast vaardigheden is een goede relatie met het team essentieel, aangezien jullie een tijdje zullen samenwerken. Maak van deze gelegenheid gebruik om de experts te ontmoeten en zorg ervoor dat ze bij je passen.
4. Bezoek de website van het agentschap
De website van het bureau geeft een overzicht van hun werk. Beoordeel de kwaliteit van de presentatie, ergonomie, responsiviteit (aanpasbaarheid aan mobiele telefoons en tablets), vloeiende navigatie en laadsnelheid. Als de site een blog bevat, controleer dan de regelmaat van de posts en de relevantie van de onderwerpen. Deze snelle analyse onthult de knowhow, geloofwaardigheid en nauwkeurigheid van het bureau en de resultaten die u kunt verwachten.
5. Raadpleeg de referenties van het webmarketingbureau
Controleer naast de website ook de referenties van het bureau, die vaak te vinden zijn onder “Portfolio” of “Ons werk”. Deze referenties tonen de klanten, het uitgevoerde werk en de behaalde resultaten, wat de geloofwaardigheid van het bureau versterkt. Zoek deze klanten online op, bekijk hun site om de ergonomie en het ontwerp te beoordelen. Je kunt ook vragen om casestudy’s die vergelijkbaar zijn met jouw sector.
Een bureau zonder ervaring in jouw vakgebied is niet per definitie minder competent. Een bureau dat bekend is met uw sector zal echter meer expertise hebben in specifieke praktijken, waardoor het gemakkelijker wordt om uw e-reputatie te verbeteren en relevante inhoud te produceren. Sommige bedrijven vragen zelfs om contactgegevens van klanten om feedback te krijgen over de werkwijze van het bureau.
6. Overweeg de grootte van het agentschap
De grootte van het bureau weerspiegelt over het algemeen de omvang van de taken en het project dat je eraan wilt toevertrouwen. Als je een groot bedrijf bent, maar je behoeften zijn relatief klein, dan is het verstandiger om te kiezen voor een bureau op mensenmaat. Hoe kleiner het bureau, hoe sneller het zal reageren. Aan de andere kant, als je een kleinere organisatie bent met grotere behoeften, moet je kiezen voor een groter bureau, waarvan de middelen wellicht geschikter zijn. In andere gevallen is de grootte van hetwebbureau dat je kiest evenredig met de grootte van je bedrijf, al was het maar om budgettaire redenen.
7. Controleer beschikbaarheid
De beschikbaarheid van het bureau is cruciaal. Let op de reactietijd bij het eerste contact om hun reactievermogen te beoordelen. Een snelle reactie kan duiden op een gebrek aan ernst, terwijl een attente reactie laat zien dat ze de tijd nemen om je verzoek te begrijpen. Vraag om een e-mailadres en telefoonnummer voor directe communicatie. Over het algemeen heb je een toegewijde projectmanager, die je belangrijkste contactpersoon zal zijn voor het beantwoorden van je vragen en om je op de hoogte te houden van de voortgang van het project.

8. Zorg voor een goede relatie met digitale professionals
De relatie met je bureau is cruciaal voor het succes van je project. Het is essentieel dat het bureau goed naar je luistert en je behoeften begrijpt. Neem de tijd om de betrokken experts te ontmoeten. Een goede relatie en duidelijke communicatie met de teamleden of de projectmanager zorgen ervoor dat jullie op dezelfde golflengte zitten, wat essentieel is voor het bereiken van de beste resultaten.
9. Prijzen vergelijken
De tarieven van webbureaus variëren afhankelijk van het project, de benodigde tijd en de betrokken experts. Vraag offertes aan bij bureaus op de shortlist om hun aanbiedingen en tarieven te vergelijken. Kies niet zomaar het goedkoopste bureau; ga voor het bureau dat het beste aan je behoeften voldoet. Let ook op de tijd die het kost om offertes te ontvangen en of ze gratis zijn. Een bureau dat er lang over doet om een offerte te sturen, is waarschijnlijk erg in trek. Als je timing flexibel is, kan geduld ervoor zorgen dat je een goed uitgewerkt voorstel krijgt dat is afgestemd op jouw behoeften.
10. Een lijst met selectiecriteria opstellen
Zodra je de webbureaus die je op basis van deze punten hebt geselecteerd zorgvuldig hebt geanalyseerd, is het tijd om je keuze te maken. Hier lees je hoe, Stel een lijst op met selectiecriteria. Geef elk criterium een score op basis van het belang dat je eraan hecht. . Je criteria kunnen creativiteit, budget, locatie, ondersteuningscapaciteit, technische mogelijkheden, enz. zijn.
Samengevat
Als je je website en je digitale communicatie toevertrouwt aan een webmarketingbureau, heb je alle troeven in handen om je doelstellingen te bereiken. Zichtbaar zijn op het internet is een belangrijke kwestie geworden voor bedrijven. Daarom is het cruciaal om aan uw SEO te werken. Het kan u helpen uw verkoop te verhogen.
Of je nu vanaf nul begint of al een website hebt, het inschakelen van een zoekmachineoptimalisatiebureau zal je helpen bij het identificeren en implementeren van effectieve acties. Het zal je ook helpen om inhoud van hoge kwaliteit te creëren en je informeren over alle tips die je moet toepassen om je positie in de zoekresultaten van Google te verbeteren. Dus aarzel niet langer – schakel een SEO-bureau in!

Lionel est un professionnel spécialisé dans l’optimisation des résultats de recherche d’un site internet. Grâce à ses connaissances et à l’utilisation d’outils efficaces, il élabore des stratégies de mots-clés, de liens, de contenu et de référencement local et vidéo afin d’améliorer la visibilité du site sur les moteurs de recherche. En tant que consultant SEO, il utilise également son expertise pour suivre les tendances et mettre en place des stratégies pour faire remonter un site internet dans les résultats de recherche