Notez cet article

Moet u de waarde van uw SEO-investering rechtvaardigen ? Hier is een vijfstappenmodel om de langetermijnimpact van uw organische zoekinspanningen te voorspellen. Stop met lezen. Nu.

Open Google Analytics. Klik op Gedrag, sorteer op Topinhoud en voeg een secundaire dimensie toe voor google / organisch. Wat zie je nu?

Als je zoals de meeste websites bent, zijn de meest bezochte pagina’s vaak minstens 12 maanden oud. Dit betekent drie dingen:

  • Verkeer is een vertraagde indicator, een bijproduct van eerdere productie.
  • Je resultaten over zes maanden hangen af van wat je eind vorig jaar hebt gedaan.
  • Je resultaten volgend jaar zullen volledig afhangen van je inspanningen dit jaar.

En dat betekent dat de mensen die gewoon doorgaan, ondanks de wereld die om hen heen lijkt af te brokkelen, de eersten zullen zijn die daar in de toekomst de vruchten van plukken.

Ondertussen, de anderen? Rondrennen als kippen zonder kop? Om de drie maanden van strategie of richting veranderen? Ze zullen blut zijn, werkloos, failliet of opgeslokt door hun naaste concurrenten.

Dit is waarom.

Hoe werken rankings in de echte wereld voor 99% van de websites?

Ik heb het geluk gehad om aan een aantal zeer belangrijke sites te mogen werken. Het is geweldig. Alles gaat altijd goed.

Je publiceert vandaag, morgen sta je in de top 3, je ziet eruit als een genie, je schrijft verfijnde case studies, een paar geestige LinkedIn posts, je spreekt op een paar conferenties en incasseert vette cheques.

Het is erg leuk. Een echte aanrader.

Helaas werkt dat niet voor iedereen buiten de top 1% van het web. Tenzij je een grote site bent, zoals 85-90 DR+, duurt het maanden (zo niet jaren) om ergens goed voor te scoren.

Dit betekent dat het publiceren van nieuwe inhoud vandaag de dag niet meteen van “ongeïndexeerd” naar de eerste plaats gaat. Wat vaker voorkomt is een variatie op het volgende:

  • Dag 0 = niet geïndexeerd. Droevig emoticon.
  • Dag 14: Pagina 4
  • Dag 30: Pagina 3
  • Dag 45: Terug naar pagina 4
  • Dag 60: Terug op pagina 3
  • Dag 90: Bovenkant pagina 3
  • Dag 120: Onderkant van pagina 2
  • Dag 180: Bovenkant pagina 3 (herhalen)
  • Dag 210: Terug naar de onderkant van pagina 2
  • Dag 240: Hoera! Onderkant van pagina 1
  • Dag 270: Jammer! Terug naar het begin van pagina 2
  • Dag 300: Ja, eindelijk op positie 7!
  • Dag 330: Bijna klaar! Heen en weer tussen positie 4 en 6
  • Dag 360: Eindelijk! Positie 3!

Geloof je me niet?

Open uw favoriete SEO-tool en raadpleeg de chronologie van de ranking voor een belangrijke pagina op uw site.

Voor de overgrote meerderheid duurt het ongeveer 6 tot 12 maanden (of zelfs langer) voordat een stuk content in de top drie staat voor iets belangrijks.

Veel voorkomende redenen zijn:

  • Nul vertrouwen of autoriteit.
  • Gebrek aan thematische autoriteit (a rising tide lifts all the boats… of de afwezigheid ervan).
  • Gebrek aan backlinks van hoge kwaliteit (ja, die zijn altijd belangrijk in concurrerende ruimtes).
  • Gebrek aan merkloze inhoud (om ervoor te zorgen dat nieuwe bezoekers je vinden en in je geïnteresseerd raken).
  • Toenemende niveaus van directe en indirecte concurrentie (zoals uitgevers die affiliate reviews doen en boven SaaS-bedrijven in hun eigen sector staan).

En meer.

Het punt van dit alles?

Zoekmachineoptimalisatie is een investering met een bepaalde terugverdientijd, meestal 12 tot 18 tot 24 maanden of meer in de toekomst.

Het is een van de beste marketingkanalen met een hoge ROI en lage kosten voor klantenwerving voor de meeste bedrijven ter wereld.

Maar – het gebeurt niet van de ene op de andere dag.

Het is net als investeren in meergezinsgebouwen versus een eenvoudige kortetermijnverhuur (Airbnb) :

  • Wilt u volgende maand een paar duizend verdienen? Natuurlijk, een Airbnb kan helpen.
  • Wil je de komende tien jaar honderden miljoenen (of meer) verdienen? Grote platte blokken zijn het antwoord… maar het zal een decennium duren!

Hoe kunnen we hier het beste uit halen? Hoe bewijs je het? En hoe rechtvaardig je het tegenover bazen, klanten of echtgenoten die geld elders willen opslaan? Laten we een eenvoudig model gebruiken om het uit te leggen.

Stap 1: Schat de volumebereiken op basis van een groep zoekwoorden

Ga op zoek naar een lijst met relevante trefwoorden in jouw vakgebied. Laten we uitgaan van een gemakkelijke tot matige moeilijkheidsgraad om mee te beginnen. Maak het je nog niet te moeilijk.

Plaats vervolgens het verkeersvolume en het verkeerspotentieel in twee aparte kolommen.

Ga dan door tot je een rond getal bereikt dat gemakkelijk te delen is.

Ik ga “30” selecteren omdat dat betekent dat we dat gemakkelijk kunnen tellen als “10” artikelen per maand. Deze groep van 30 is dus een kwartaal aan nieuwe inhoud.

Nogmaals, ik wil schattingen zien van het volume en het potentiële verkeer.

En ervan uitgaande dat ze elkaar niet te veel overlappen, kunnen we de som nemen van het volume of potentiële verkeer van al deze zoekwoorden in de loop van de tijd.

Ja, we zijn op dit moment bezig met een drastische vereenvoudiging.

Idealiter zijn deze elementen thematisch met elkaar verbonden, zodat we pijlers, groepen, centra, vertakkingen en alles wat marketinggeeks tegenwoordig noemen, kunnen bouwen.

En hopelijk bouw je op de juiste manier interne links om die dichte netwerken van content die je maakt te ondersteunen en heb je een distributieplan opgesteld om ervoor te zorgen dat sociale betrokkenheid en backlinks stromen als Capistrano-zalm.

Maar nogmaals, dit is ter illustratie. Dus laten we verder gaan.

Stap 2: Definieer de “inputs” van het model om te bepalen hoeveel content je gaat publiceren

Niet iedereen zou tonnen en tonnen content moeten creëren. Dat is niet wat ik aanbeveel.

De meeste relatief nieuwe of kleine sites lijden echter onder een gebrek aan merkloze inhoud van hoge kwaliteit.

Simpelweg door je contentproductie het komende jaar te verhogen, doe je wonderen voor de zichtbaarheid, de herkenbaarheid en het vermogen van je merk om een publiek op te bouwen of om later leads te genereren voor een sales funnel.

Het lost niet al je problemen op. Maar het lost wel een paar grote problemen op. (Zie, duisternis.)

Dus laten we zeggen dat je een artikel van 2000 woorden gaat maken voor elk trefwoord dat je net hebt geïdentificeerd. Dat zijn er ongeveer 10 per maand, of 120 in het komende jaar.

Niet onbelangrijk, maar ook niet al te moeilijk.

Stap 3: Voorspel het potentiële verkeer dat wordt gegenereerd door de eerste drie maanden van het werk

Ha! grapje. De eerste zes maanden zal er geen verkeer zijn.

Tenzij…

  • Je bent al een grote site.
  • Eerst optimaliseer en herpubliceer je bestaande inhoud.
  • Je genereert veel reclameverkeer of backlinks naast het publiceren van inhoud.
  • Je doet iets half twijfelachtigs (PBN, bouwen op een verlopen domein, etc.).
  • Je richt je op onderwerpen met een zeer lage moeilijkheidsgraad die toch nooit zullen converteren.

Dus laten we zeggen dat we in de eerste drie maanden 30 artikelen publiceren. Als je vanaf nul begint, moet je oppassen voor vertragingen, haperingen en onvermijdelijke problemen.

In dit stadium zou je moeten werken aan de operationele kwesties, het bouwen van een solide basis voor de lange termijn, in plaats van je te veel zorgen te maken over simpelweg publiceren, publiceren, publiceren.

Nu komt het leuke gedeelte.

We extrapoleren over de komende 12 maanden (en meer) om u te laten zien – richtinggevend, zo niet numeriek – hoe de samengestelde voordelen van SEO zich pas manifesteren na 12 maanden of meer.

Stap 4: Plan voor de komende 12 maanden door te blijven volhouden zonder van strategie te veranderen of de voortgang te stoppen

Raadpleeg de classificatietijdlijn hierboven. Meestal gebeurt er niets in de eerste 3 tot 6 maanden voor een nieuw stuk content.

Sommige artikelen komen misschien op de tweede pagina of een paar op de eerste pagina. Maar waarschijnlijk niets in de top vijf posities, waar meer dan 80% van het verkeer voor elk trefwoord vandaan komt.

Als je echter 6-12 maanden in de toekomst blijft publiceren, beginnen er twee dingen te gebeuren:

  • Het totale potentiële volume en het verkeerspotentieel nemen evenredig toemet de aanzienlijke toename van het aantal nieuwe onderwerpen dat je bereikt.
  • Op de lange termijn (d.w.z. meer dan 12 maanden, niet minder dan 6) zou de gemiddelde positie van uw inhoud ook moeten stijgen – op voorwaarde dat u daadwerkelijk goede inhoud publiceert en de basisprincipes in orde hebt (d.w.z. merkopbouw, sitehiërarchie, interne links, thematische autoriteit, sociale distributie, links van hoge kwaliteit, enz.)

Laten we dit nu visualiseren en laten zien hoe (a) het potentiële maandelijkse volume en verkeer in wezen elk kwartaal verdubbelen, terwijl tegelijkertijd (b) de gemiddelde positie van je inhoud daalt van meer dan 5 naar de 4e of zelfs 3e positie.

Waarom is dit tweede punt belangrijk?

Omdat je verkeer niet met 10% groeit als je van >5 naar <5 gaat, verhoogt elke kleine positieverhoging in dit stadium de doorklikratio op de SERP’s exponentieel – en dus het verkeer.

Nogmaals, we vereenvoudigen veel dingen in dit stadium.

Maar de onderliggende principes zijn legitiem.

  • Het publiceren van meer relevante, kwalitatieve inhoud zal het volume of potentiële verkeer dat je in de toekomst krijgt aanzienlijk verhogen, en
  • Het publiceren van relevantere, kwalitatief hoogstaande inhoud zal het aantal klikken op de SERP’s verhogen die je op al je rankings zult zien (naarmate de thematische autoriteit toeneemt, de domeinrating toeneemt, etc.). Wat betekent dit allemaal?

Dit betekent dat al die achterblijvende indicatoren, zoals verkeer, leads en verkoop, pas zichtbaar worden na minstens een jaar hard werken.

En ik weet het omdat ik het keer op keer heb gezien.

Stap 5: Bepaal het rendement van de investering door deze te vergelijken met de kosten van de investering en andere alternatieven.

Tot slot, hoe rechtvaardigen we een extra budget voor SEO en content, zelfs als we vandaag nog niets hebben om te laten zien?

Hier zijn een paar manieren :

  • Bouw een model van een jaar of langer en gebruik dit als vergelijkingsfactor – niet de eerste zes maanden wanneer je waarschijnlijk weinig (of geen) verkeer ziet.
  • Vergelijk het verkeer dat je in de toekomst zou kunnen krijgen met bestaande alternatieven, zoals hetzelfde verkeer of leadgeneratie die Google-advertenties zouden kosten, minus de kosten van organische diensten (voornamelijk personeelskosten of overhead).
  • Vergelijk de potentiële inkomsten uit verkeer of leads die je zou kunnen genereren met de huidige sluitingspercentages vermenigvuldigd met ARPU / LTV (of vergelijkbaar, afhankelijk van je bedrijfsmodel).

Is het raketwetenschap? Niet echt, nee.

Is het 100% nauwkeurig tot op de individuele cijfers? Helemaal niet.

Maar is het logisch, praktisch en nauwkeurig? Absoluut.

Conclusie

Marketing wordt vaak gezien als een investering of een uitgave. Wie het echter alleen als een uitgave ziet, zal nooit het belang van deze strategie inzien – tot het te laat is.

Het is mogelijk om tijdens een recessie of een moeilijke economische periode bepaalde uitgavengebieden te verminderen, maar nooit groei. Vooral voor SEO, omdat de resultaten van vandaag het resultaat zijn van het SEO-sneeuwbaleffect van voorgaande jaren, terwijl de resultaten in 2024, 2025 en 2026 afhangen van de inspanningen van vandaag.

Als je je productie de komende maanden laat liggen, loop je het risico bij te dragen aan de deprimerende ontslaglijsten van volgend jaar. Investeer in marketing voor groei op lange termijn.

Lionel

Lionel est un professionnel spécialisé dans l’optimisation des résultats de recherche d’un site internet. Grâce à ses connaissances et à l’utilisation d’outils efficaces, il élabore des stratégies de mots-clés, de liens, de contenu et de référencement local et vidéo afin d’améliorer la visibilité du site sur les moteurs de recherche. En tant que consultant SEO, il utilise également son expertise pour suivre les tendances et mettre en place des stratégies pour faire remonter un site internet dans les résultats de recherche