Notez cet article

Google en zijn hreflang-tags: wanneer eenvoud complexiteit wordt

Ah, Google, die alomtegenwoordige reus die ons leven makkelijker maakt met constante updates en bugfixes. Deze keer is het de beurt aan de hreflang tags om nieuws te maken. Google heeft onlangs gewaarschuwd voor een anomalie in bepaalde implementaties van hreflang tags en dringt er bij uitgevers op aan om hun configuraties te controleren. Ja, want als ze dat niet doen, kunnen uw meertalige pagina’s in het luchtledige gaan praten.

De hreflang tag bug: een probleem van samenwonen

Wat hebben we deze keer? Google heeft een bug ontdekt in het gecombineerde gebruik van verschillende attributen in een enkele <link> tag. Blijkbaar ondersteunen deze hreflang-tags geen colocatie. Stel je een huisgenoot voor die er niet tegen kan dat je jouw vuile sokken in dezelfde wasmand stopt als de zijne. Het is ongeveer hetzelfde niveau van drama. Let wel, in België hebben we veel talen… en de hreflang is een beetje een speeltje waar we veel mee spelen als SEO’ers.

Dingen om te onthouden

  • Google heeft onverwacht gedrag vastgesteld in bepaalde implementaties van hreflang-tags.
  • hreflang-tags mogen niet worden gecombineerd met andere attributen in dezelfde tag <link>.
  • De officiële documentatie van Google is bijgewerkt met deze details.

De hreflang tag voor dummies

Een snelle herinnering voor degenen die al in de war zijn: de hreflang-tag is een HTML-attribuut dat wordt gebruikt om de taalversies van een webpagina aan te geven aan zoekmachines. Het wordt geplaatst in de sectie <head> van een HTML-document en helpt bij het specificeren van de doeltalen en -regio’s voor een bepaalde pagina, waardoor het eenvoudiger wordt om meertalige inhoud te beheren en internationale verwijzingen te verbeteren. In feite is het alsof je ondertitels op je webpagina’s zet zodat iedereen ze begrijpt.

Wijzigingen in de hreflang documentatie

In zijn wijsheid heeft Google zijn documentatie bijgewerkt om ons slapeloze nachten te besparen door ons af te vragen waarom onze meertalige site niet goed scoort. In de nieuwe documentatie staat duidelijk dat tags voor alternatieve versies van een pagina niet mogen worden gecombineerd met andere attributen in dezelfde <link>-tag.

Oude versie :

“Plaats uw <link> tags bovenaan het <head> element. De <link> tags moeten binnen een correct opgemaakte <head> sectie staan, of vóór een element dat ervoor kan zorgen dat de <head> sectie voortijdig wordt gesloten, zoals een <p> tag of een tracking pixel. Plak bij twijfel de code van je pagina in een HTML-validator om te controleren of de links in het <head> element staan.”

Nieuwe versie (op dit moment alleen Engelse documentatie) :

“De <link> tags moeten in een correct opgemaakte <head> sectie staan. Plak bij twijfel de code van je pagina in een HTML-validator om te controleren of de koppelingen binnen het <head> element staan. Combineer ook geen link-tags voor alternatieve weergaven van het document; combineer bijvoorbeeld geen hreflang annotaties met andere attributen zoals media in een enkele <link> tag.”

Potentiële impact van de bug

Dus wat zijn de risico’s als je deze waarschuwing negeert? Hoewel Google de exacte gevolgen van deze bug niet heeft gespecificeerd, suggereert het feit dat ze het nodig vonden om dit probleem te documenteren dat het zou kunnen leiden tot aanzienlijke nadelige gevolgen. Het is eigenlijk hetzelfde als een waterlek in je huis negeren. Het begint als een klein plasje en voor je het weet heb je een boot nodig om je door je woonkamer te verplaatsen. Zorg er dus voor dat je hreflang attributen niet combineert met andere attributen in een enkele <link> tag om mogelijke problemen met Google te voorkomen!

De nieuwste updates en kernupdates van Google

Laten we verder gaan met Google’s updates en kernupdates. Want ja, als je dacht dat hreflang-tags je enige zorg waren, denk dan nog maar eens na. Google verrast ons graag met regelmatige updates die, laten we eerlijk zijn, vaak zo welkom zijn als een muggenbeet.

De nieuwste avonturen in Google-updates: de terugkeer van de wraak van de nuttige update

Ah, Google, die mysterieuze entiteit die graag met onze zenuwen en onze rankings speelt. Herinner je je de update voor nuttige inhoud van afgelopen september? Degene die meer dan één webmaster deed beven, waaronder onze geliefde reisblogger Katie Caf Travel. Nou, het lijkt erop dat onze SEO-helden Danny Sullivan en John Mueller op sociale media hebben laten doorschemeren dat niet alle hoop verloren is. Ja, je hebt het goed gehoord, er is misschien licht aan het einde van de donkere en kronkelige tunnel van Google-updates.

Katie Caf Travel: een blogger op zoek naar SEO-redding

Katie, onze dappere reisblogger, heeft hard gewerkt om haar site te verbeteren nadat ze zwaar werd getroffen door de update voor nuttige inhoud van september 2023. Ze vroeg zelfs op sociale media of ze zich ook moest richten op het opbouwen van een lezerspubliek. Ahrefs vond dat haar site een behoorlijke klap had gekregen, en eerlijk gezegd, wie zou er niet gefrustreerd zijn om al hun inspanningen in rook te zien opgaan?

Wijze woorden van Danny Sullivan: “Misschien helpt de volgende grote update”.

En toen deelde Danny Sullivan, in al zijn wijsheid, wat “uitstekend” advies in een tweet. Ja, je hebt het goed gehoord, gratis advies op Twitter, het soort dingen waardoor je weer gaat geloven in menselijke goedheid. Danny herinnert ons eraan dat Google’s machine learning-systemen voortdurend in ontwikkeling zijn en dat de volgende grote update wel eens onze redder zou kunnen zijn. Zoals hij het zo mooi zegt: “Het zou kunnen dat de volgende kernupdate zal helpen”. Hoop doet leven, nietwaar?

John Mueller: Voorzichtig optimisme

John Mueller, de andere witte ridder van SEO, tweette vorige maand ook iets soortgelijks. Het lijkt erop dat Google meer tijd nodig heeft om al het harde werk dat je in je nuttige en geweldige content hebt gestoken te begrijpen. Dus geduld, beste vrienden, Rome is niet op één dag gebouwd en dat geldt ook voor je Google-ranglijst.

Maartupdates: Een sprankje hoop of slechts een fata morgana?

De belangrijkste update in maart 2024, die het Useful Content-systeem integreerde in de kernsystemen van Google, zou herstel moeten brengen. Maar, verrassing, verrassing, tot nu toe nog niets concreets. Het lijkt erop dat de systemen van Google wat meer tijd nodig hebben om jouw briljante inhoud te leren kennen en te waarderen. Misschien geeft de volgende grote update ons eindelijk de antwoorden waar we zo wanhopig naar op zoek zijn.

Voorspellingen voor de toekomst: Interessante pagina’s aan de horizon?

Naarmate de systemen voor machinaal leren van Google zich verder ontwikkelen, zouden we wel eens heel interessante pagina’s in de ranking kunnen zien. Ja, stel je een wereld voor waarin echt nuttige en relevante inhoud wordt beloond. Wat een revolutionair idee!

Blijf in de tussentijd hard werken, blijf inhoud van hoge kwaliteit produceren en wie weet zal Google uiteindelijk kennis nemen van je heldhaftige inspanningen. En vergeet niet dat de volgende grote update elk moment kan komen. Dus blijf hopen en houd vooral je gevoel voor humor. Je zult het nodig hebben in deze meedogenloze wereld van SEO.

Woordenlijst

Google
Een alomtegenwoordige zoekmachine die online inhoud indexeert en classificeert.
hreflang tags
HTML-attributen die worden gebruikt om de taalversies van een webpagina aan te geven aan zoekmachines.
Attributen
Extra kenmerken die aan een HTML-tag worden toegevoegd om het gedrag ervan te specificeren of extra informatie te geven.
Bug
Defect of fout in software of een programma met ongewenst gedrag tot gevolg.
Updates
Wijzigingen van of toevoegingen aan software of programma’s om de prestaties, beveiliging of functionaliteit ervan te verbeteren.
Kernupdates
Belangrijke updates van Google die van invloed kunnen zijn op zoekmachineoptimalisatie en website-rankings.
Zoekmachineoptimalisatie (SEO)
Praktijken die zijn ontworpen om de zichtbaarheid en rangschikking van een website of webpagina in de niet-betalende zoekresultaten van een zoekmachine te verbeteren.

FAQ

Wat zijn hreflang-tags?

Hreflang-tags zijn HTML-attributen waarmee zoekmachines de taalversies van een webpagina kunnen aangeven. Ze spelen een belangrijke rol in het vergemakkelijken van meertalig contentbeheer en het verbeteren van internationale verwijzingen.

Hoe beïnvloedt de hreflang tag bug mijn site?

Google heeft een bug ontdekt die te maken heeft met het gecombineerde gebruik van verschillende attributen in een enkele hreflang-tag. Hreflang-tags mogen niet worden gecombineerd met andere attributen in dezelfde tag. Als u dit negeert, kan dit leiden tot verwerkingsproblemen bij Google en de zichtbaarheid van uw pagina’s schaden.

Kunnen Google-updates mijn site beïnvloeden?

Ja, Google-updates kunnen invloed hebben op uw site. Of het nu gaat om een kleine update of een grote ‘core update’, deze wijzigingen kunnen leiden tot veranderingen in de ranking van uw site in de zoekresultaten van Google.

Hoe kan ik me aanpassen aan Google-updates?

Het is belangrijk om je te richten op het maken van relevante inhoud van hoge kwaliteit. Houd ook Google’s aankondigingen van nieuwe updates in de gaten om ervoor te zorgen dat je altijd voorloopt op de veranderingen in hun zoekalgoritmen.

Lionel

Lionel est un professionnel spécialisé dans l’optimisation des résultats de recherche d’un site internet. Grâce à ses connaissances et à l’utilisation d’outils efficaces, il élabore des stratégies de mots-clés, de liens, de contenu et de référencement local et vidéo afin d’améliorer la visibilité du site sur les moteurs de recherche. En tant que consultant SEO, il utilise également son expertise pour suivre les tendances et mettre en place des stratégies pour faire remonter un site internet dans les résultats de recherche