Notez cet article

In deze handleiding leer je hoe je zoekwoorden kunt zien in Google Analytics.

Hier zijn de 6 stappen voor het bekijken van trefwoorden

1. Open Google Analytics

De eerste stap om erachter te komen hoe u zoekwoorden in Google Analytics kunt zien, is om toegang te krijgen tot uw Google Universal Analytics-account door te navigeren naar analytics.google.com. Dit brengt je naar het Google Analytics startpaginadashboard en toont algemene SEO-trackinggegevens voor je aangemelde website.

Opmerking: Google Analytics 4 (GA4) toont standaard geen zoekwoordgegevens. Het volgende deel van deze gids over het bijhouden van trefwoorden zal je helpen om dit in GA4 zo te configureren dat trefwoordgegevens worden weergegeven.

2. Ga naar het tabblad Acquisitie

De volgende stap is omonder het gedeelte “Rapporten” aan de linkerkant van het Google Analytics-dashboardte kijken en op het tabblad “Acquisitie” te klikken om het te openen.

Het gedeelte Acquisitierapport van Google Analytics wordt gebruikt om vast te stellen hoe gebruikers op je website terechtkomen.

Voor deze tutorial over SEO zijn we alleen geïnteresseerd in organisch zoekverkeer voor de zoekwoorden die worden bijgehouden door Google. Daarom gaan we in de volgende stap direct naar dit subgedeelte.

3. Klik op “Alle verkeer”.

Trefwoordgegevens in Google Analytics liggen diep begraven onder het gedeelte Acquisitie.

U moet daarom op het tabblad “Alle verkeer” klikken om dit gebied te openen endichter bij de SEO-gegevens te komen die u wilt verkrijgen.

4. Open het rapport Bron/Medium

De volgende stap is het openen van het rapport “Bron/Media”, waarmee u een stap dichter bij de weergave van de trefwoordranglijst van uw website in Google Analytics komt.

Bij de eerste weergave zie je “google/organic” in de eerste kolom, gevolgd door acquisitiegegevens zoals “Gebruikers”, “Nieuwe gebruikers”, “Sessies”, “Bouncepercentage”, “Pagina’s/Sessies”, “Gemiddelde sessielengte”, enz.

5. Bekijk het trefwoorden-tabblad in Google Analytics

Na het openen van het gedeelte “Bron/Medium” is de volgende stap om op het tabblad “Trefwoord” te klikken, waarmee je de prestaties van de trefwoorden kunt controleren die in Google Analytics worden gerapporteerd.

6. Bekijk de lijst met gerapporteerde trefwoorden

Nadat u op het tabblad “Trefwoord” hebt geklikt, ziet u eindelijk een lijst met trefwoorden in uw Google Analytics-dashboard. Deze lijst zal echter waarschijnlijk slechts een paar genummerde regels bevatten en heel weinig daadwerkelijke zoekwoorden voor je website.

Bovenaan de lijst met zoekwoorden met het hoogste aantal gebruikers, sessies en paginaweergaves staan deze twee zoekwoorden:

  • niet verstrekt
  • niet ingesteld

Helaas toont Google Analytics je geen specifieke zoekwoordgegevens voor je website.

In 2011 besloot Google om zijn zoekopdrachten veiliger te maken en de privacy van zijn gebruikers te beschermen door hun gepersonaliseerde zoekresultaten te verbergen. In de aankondiging staat

“Om je te helpen organische zoekbezoeken van ingelogde gebruikers beter te identificeren, hebben we de ‘(not provided)’ token gecreëerd in de organische zoekverkeer trefwoordrapporten. Je zult verwijzingen blijven zien zonder enige verandering; alleen zoekopdrachten voor bezoeken van ingelogde gebruikers worden beïnvloed.”

Wat betreft de (niet ingesteld) waarde, hier is wat Google zegt: “‘(niet ingesteld)’ is een vervangende naam die Analytics gebruikt wanneer het geen informatie heeft ontvangen voor de dimensie die je hebt geselecteerd.”

In het kort betekent dit dat als een gebruiker op je website terechtkomt door een Google-zoekopdracht uit te voeren, Google Analytics de bezoeker herkent als een organische bron, maar je niet de zoekterm laat zien die ze hebben gebruikt om op de site te komen.

Een webbureau inschakelen dat gespecialiseerd is in digitale marketing

Om nog verder te gaan in het optimaliseren van je online prestaties, raden we je sterk aan om samen te werken met een bureau dat gespecialiseerd is in digitale marketing. Zelfs als u bekend bent met analysetools zoals Google Analytics, kan een webbureau een extern perspectief en gespecialiseerde vaardigheden om uw potentieel te maximaliseren. Deze professionals beginnen met een uitgebreide audit van je website, waarbij ze elk detail onder de loep nemen om verbetermogelijkheden en obstakels voor je groei te identificeren.

Ze zullen zich met name richten op een grondige analyse van zoekwoorden, een belangrijk element in het vastleggen van gekwalificeerd verkeer. Door zoektrends te bestuderen en de termen te identificeren die het meest relevant zijn voor uw bedrijf, kunnen ze een SEO-strategie op maat voorstellen. Maar daar houdt hun werk niet op. Door gerichte SEO-campagnes te implementeren, optimaliseert een SEO-bureau elk aspect van uw online aanwezigheid, van de technische structuur van uw site tot de kwaliteit van uw inhoud.

Lionel

Lionel est un professionnel spécialisé dans l’optimisation des résultats de recherche d’un site internet. Grâce à ses connaissances et à l’utilisation d’outils efficaces, il élabore des stratégies de mots-clés, de liens, de contenu et de référencement local et vidéo afin d’améliorer la visibilité du site sur les moteurs de recherche. En tant que consultant SEO, il utilise également son expertise pour suivre les tendances et mettre en place des stratégies pour faire remonter un site internet dans les résultats de recherche