Wil je de online aanwezigheid van je bedrijf of KMO optimaliseren, maar weet je niet hoe je dat moet aanpakken? Je moet weten dat als je bij de eerste resultaten van zoekmachines zoals Google wilt staan, je gebruik kunt maken van betaalde zoekmachineoptimalisatie, of SEA. Deze techniek verhoogt niet alleen je zichtbaarheid, maar helpt je ook om gericht verkeer te genereren. Maar wat houdt SEA eigenlijk in? Waarom zou je kiezen voor paid search en hoe pak je het aan? Vind de antwoorden op deze vragen in de rest van ons artikel!
Wat is betaald zoeken?
SEA (Search Engine Advertising) is een volwaardige discipline binnen digitale marketing. Het is een van de meest effectieve technieken op dit gebied. Het houdt in dat je advertentieruimte huurt zodat je site bovenaan de eerste pagina met zoekresultaten op de SERP (Search Engine Result Page) verschijnt.
Praktisch gezien is SEA een methode die bestaat uit het plaatsen van biedingen op specifieke trefwoorden zodat je site snel verkeer genereert. De marketingcampagnes die hiervoor het meest worden gebruikt, zijn CPC- of kosten-per-klik-campagnes. De marktleider, Google, stelt zijn ‘Google Ads’-tool (voorheen Google AdWords) ter beschikking van bedrijven en KMO’s. Bing en Yahoo bieden natuurlijk ook. Bing en Yahoo hebben natuurlijk ook hun eigen tools.
Advertenties worden door Google aangeboden bij de organische resultaten. Ze worden echter gelabeld als “advertentie”. Al met al is dit een effectieve techniek om snel een product of dienst te promoten bij een gericht publiek, met conversie als doel.

SEO en SEA: verschillen en complementariteit
Hoewel SEO (zoekmachineoptimalisatie) en SEA allebei bijdragen aan marketing, zijn de twee technieken niet hetzelfde. SEO gaat in feite overhet optimaliseren van de tekstuele inhoud van je website en kost veel tijd. Het brengt je een regelmatige stroom bezoekers, terwijl de tweede techniek onmiddellijke zichtbaarheid biedt in de resultaten van zoekmachines. SEO is echter duurzamer en versterkt de aanwezigheid van je website op het web op de lange termijn. Betaald zoeken zorgt ervoor dat uw site van de grond komt terwijl SEO zich ontwikkelt.
Tot slot verschillen de twee technieken in kosten. SEA kost meer, afhankelijk van de concurrentie. Bovendien verdwijnt je site na afloop van de campagne onmiddellijk van de eerste pagina met zoekresultaten.
SEA en SEO zijn verschillende technieken. Ze kunnen elkaar echter aanvullen. SEA kan SEO zelfs ten goede komen, want als het helpt om het verkeer op de site te verhogen, stimuleert het de natuurlijke verwijzingen. Bovendien helpt je betaalde zoekstrategie je om informatie te verzamelen die essentieel is voor het optimaliseren van je SEO.
Waarom kiezen voor betaald zoeken?
Kiezen voor SEA betekent kiezen voor een effectief conversiemiddel voor je bedrijf. Daarnaast biedt het ook de volgende voordelen:
- goede onmiddellijke zichtbaarheid: uw site wordt onmiddellijk onder de aandacht gebracht in zoekmachines dankzij betaalde verwijzingen. Het is dus een goede manier om te adverteren en gemakkelijk gekwalificeerd verkeer te genereren.
- Realtime controle: met SEA kunt u de resultaten van uw site dagelijks analyseren en uw advertentieteksten en zoekwoordstrategieën dienovereenkomstig aanpassen.
- Een aanvullende techniek op natuurlijke zoekmachineoptimalisatie: omdat SEO tijd kost, kun je SEA inschakelen om snel een campagne te starten. Hiermee kunt u ook gemakkelijk uw ROI (return on investment) meten.
Met andere woorden, met betaald zoeken op internet kun je de daling in SEO tegengaan, de zichtbaarheid van je site vergroten en de daling in conversies van e-mailcampagnes verhelpen.

Hoe voer je een SEA-referentiecampagne?
Hier zijn drie essentiële tips om je te helpen bij het lanceren van je betaalde zoekcampagne:
- Je doelgroep targeten: op Google Ads kun je de klanttypes van je bedrijf van tevoren configureren op basis van kenmerken zoals hun beroep, hun interesse in een bepaalde activiteit, de taal die ze gebruiken, hun geografische locatie, hun type apparaat, enz.
- de juiste zoekwoorden kiezen: dit betekent dat je je moet richten op de woorden die het meest waarschijnlijk overeenkomen met de zoekopdrachten van je doelgroep.
- Je SEA-advertenties opstellen: deze fase moet rekening houden met het aanbod dat je voorstelt, je doelstellingen en je klanten.
Wat zijn de grenzen van ATS?
Hoewel SEA veel voordelen heeft, heeft de techniek ook zijn beperkingen. Allereerst kun je gemakkelijk gekwalificeerde bezoekers mislopen als je de verkeerde zoekwoorden kiest. Bovendien zijn de effecten van paid search ook beperkt. Dus als je eenmaal je SEA-budget hebt uitgegeven, komt de optimalisatie tot stilstand.

Lionel est un professionnel spécialisé dans l’optimisation des résultats de recherche d’un site internet. Grâce à ses connaissances et à l’utilisation d’outils efficaces, il élabore des stratégies de mots-clés, de liens, de contenu et de référencement local et vidéo afin d’améliorer la visibilité du site sur les moteurs de recherche. En tant que consultant SEO, il utilise également son expertise pour suivre les tendances et mettre en place des stratégies pour faire remonter un site internet dans les résultats de recherche